Eerste paar dagen stage. - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Marloes - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen stage. - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Marloes - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen stage.

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 Mei 2016 | Oeganda, Kayunga

En dan nu iets over mijn stage op de bondeko school en een paar foto's met de kinderen.

Dus, de derde dag van stage zit er op. EN HET IS HEEL LEUK!!!
Mijn klasje is P5, dat is ongeveer te vergelijken met groep 7, de leeftijden gaan van 10 tot en met 12. Het koste me de eerste dagen nog wel veel moeite om iedereen te verstaan. Het accent van de leraren en kinderen is erg anders dan waar ik aan gewend ben. Vandaag ging het al een stuk beter en in mijn eigen manier van praten heb ik me een beetje aangepast. Met mijn Nederlandse/Britse/Amerikaanse accent snapten de kinderen er niet veel van. Dus hoe mijn Engels klinkt als ik weer in Nederland ben.... Tja, we zullen het zien.
Op de eerste foto is de grote straat in het "dorp" deze volg je naar Kampala en de andere grotere steden in de buurt. Op de school hebben ze ook een stel Ipads, een stuk of 15. De leerlingen hebben toegang tot math garden (rekentuin) en er is een Engels programma dat ze gebruiken. De Ipads blijven in het Ipad-lokaaltje en voor je daar naar binnen mag moeten eerst de schoenen uit. Begrijpelijk want het is er behoorlijk stoffig (buiten en binnen). De leerlingen vegen de klas minstens twee keer per dag met een soort stoffer/bezem gemaakt van takken. Een stel dunne takjes die samengebonden zijn en wel wat weg hebben van de onderkant van een heksenbezem. De leerlingen hebben geen laatjes dus alle boeken, schriften en andere materialen liggen in stapeltjes op de tafels. Bij P5 heeft het wel wat weg van het middelbaar. Bijna alle vakken worden door een andere docent gegeven. De leerlingen blijven in de klas en de leerkrachten draaien door.
Als lunch krijgen we elke dag matoke en porsho, daar zit dan een bonenjus, vleesjus of een soort pindasaus bij. Matoke is een groente die wordt gestoomd en lijkt op groene bananen, eenmaal klaar is het geel, porsho is een soort puree-achtig iets gemaakt van maismeel. In de ochtend krijgen de kinderen en leerkrachten (wij dus ook) een beker met porridge, dat wordt ook gemaakt van maismeel maar is drinkbaar en het wordt gezoet met suiker. De borden en bekers worden altijd flink vol geschept en het is me nog niet gelukt het helemaal op te krijgen. Lunch hoeven we dus nooit mee te nemen. De kinderen krijgen porsho met bonen en jus als lunch, zij eten het met de handen maar wij leerkrachten krijgen er gelukkig wel een vork bij. De matoke is mijn favoriet.
Bijna alle kinderen willen erg graag op de foto. Zodra ze zien dat je een foto gaat maken nemen ze gelijk een pose aan en proberen ze zo goed mogelijk in beeld te komen (ook al wordt de leerkracht, ik, daarbij uit beeld geduwd).
Mijn doel is om handbal te gaan introduceren bij de jeugd. Dat gaat tot nu toe goed. Ik had een bal gehaald en het begin is er al. Morgen is de tweede gymles en dan gaan we bezig met de loopregels en de manier van gooien. Voor ik weer in Nederland ben hoop ik dat we een klein toernooitje kunnen doen.
Vandaag ben ik ook jarig. Ik was al toegezongen door de klas van Derk (P3) en Valerie Blom en Derk van Voorst hebben een lekkere avondmaaltijd bereid, pasta pesto met tomaatjes en als toetje heerlijk verse mango en watermeloen. Maar net toen we aan tafel wilden gaan viel het licht uit. Dus hebben we gezellig bij het kaarslicht gegeten;) Natuurlijk doen we ook hier aan twee minuten stilte, gewoon synchroon met Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Hallo, Momenteel zit in in Uganda voor stage op de Bondekoschool. Op deze blog zal ik foto's plaatsen en het één en ander vertellen over mijn tijd hier. Veel leesplezier. Groetjes, Marloes

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 3924

Voorgaande reizen:

28 April 2016 - 29 Juli 2016

Stage Uganda

Landen bezocht: